• آپارات
    icon
  • روبیکا
    icon
  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • واتساپ
دسته بندی محصولات
دسته بندی محصولات

تراز دستی

ترازدستی یک وسیله اندازه گیری سطح، شیب، اندازه گیری زاویه، تراز افقی و عمودی است. تراز های دستی انواع مختلفی هستند که هرکدام به منظور کار های خاص استفاده می شوند. همانطور که گفته شد تراز دستی یکی از ابزار های دستی برای اندازه گیری است. از جمله کاربرد های تراز دستی عبارت است از:

اجزای تشکیل دهنده تراز

اجزای تشکیل دهنده تراز دستی شامل قاب، کپسول، پیچ اتصال، پیچ تنظیم و محافظ استوانه ای است. قاب یا بدنه تراز، از پوششی ساخته شده است که از اجزای داخلی تراز دستی محافظت می کند.

جنس بدنه تراز از آلومینیوم، پلاستیک، چدن و چوب بوده و اگر می خواهید تراز دستی شما طول عمر مفیدی داشته باشد به جنس بدنه آن توجه کنید.

بدنه تراز دستی بخاطر موقعیتی که هر لحظه با ضربه، ساییدگی یا خوردگی رو به رو است، باید توجه ویژه ای داشت تا از متریال های با کیفیت برای ساخت بدنه استفاده شده باشد.

یکی دیگر از اجزای تراز دستی است و وظیفه اصلی آن نگهداری از مایع تراز دستی است.

کپسول در 2 حالت تنظیم شونده و ثابت عرضه می شود. این مایع به هیچ عنوان نباید تبخیر شود و به همین منظور جنس مایع داخل کپسول از الکل و اتر است.

به منظور محافظت از کپسول، یک محفظه ای ساخته شده است استوانه ای، که به کپسول و مایع داخل آن کمک می کند که به سادگی شکسته نشود و ضربه هرچقدر محکم باشد این محافظ ضربه گیر آن باشد.

اجزاء تراز دستی

پیچ اتصال که از نام آن پیداست برای اتصال تمامی اجزا به هم ساخته شده است.

به پیچی که وظیفه تنظیم جهت کپسول را دارد پیچ تنظیم می گویند. در تراز های مدرج بیشتر از این نوع پیچ تنظیم قابل مشاهده بوده و برای تغییر جهت طراحی شده است.

کاربرد تراز دستی

مهم ترین کاربرد های تراز دستی شامل مواد زیر است:

·       اندازه گیری هم محور

·       اندازه گیری موازی

·       اندازه شیب عمودی

·       اندازه گیری تختی

آموزش کار با تراز دستی

در ادامه نحوه کار با تراز دستی را مشاهده مینمایید:

1.   تراز را تمیز کنید، تمام تجمعات و کثیفی را از سطح پاک کنید.

2.  یک خط در امتداد لبه پایین روی دیوار علامت بزنید.

3.  تراز را برگردانید تا پایین به بالا تبدیل شود. لبه بالایی جدید را در امتداد خط مشخص شده قرار دهید. اگر حباب در مرکز باشد، تراز شما دقیق است. اگر نه معیوب است.

4.  تراز را روی سطح مورد نظری که می خواهید، زاویه افقی برای آن پیدا کنید و تراز را به صورت افقی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که استوانه تراز، موازی با جسم باشد. اجازه دهید حباب تا بالای کپسول شناور شود.

5.  چشمان خود را در تراز قرار دهید. برای خواندن دقیق، یک چشم را ببندید.

آموزش کار با تراز دستی

6.  به جایی که حباب در داخل کپسول تراز قرار دارد توجه کنید. اگر در مرکز بین خطوط روی لوله باشد، جسم شما همسطح است. اگر حباب در سمت راست خطوط باشد، شیب شما به سمت پایین از راست به چپ متمایل می شود. اگر حباب در سمت چپ خطوط باشد، شیب شما به سمت پایین از چپ به راست متمایل می شود.

7.  برای پیدا کردن زاویه عمودی، همین روند را به صورت عمودی تکرار کنید.

 انواع تراز دستی

تراز های دستی شامل موارد زیر می باشد:

این تراز همانند تراز دستی معمولی است با این تفاوت که یک صفحه نمایش دیجیتالی بروی بدنه آن وجود دارد و میزان اندازه گیری زاویه هر سطح را با عدد نشان می دهد.

تراز دستی لیزردار

تراز لیزی با استفاده از اشعه ی لیزری می تواند خطوط افقی و عمودی را به راحتی اندازه گیری کند. این نوع تراز ها از پیشرفته ترین و دقیق ترین تراز های موجود در بازار هستند. این تراز استفاده زیادی برای طراحی های داخلی و ساخت دکوراسیون دارد؛ زیرا در دو جهت عمودی و افقی خطوط بر روی سطح نشان داده می شود و زاویه 90 درجه را به صورت دقیق تعیین می کند.

در تراز مایع، چندین کپسول وجود دارد که با کمک گرفتن از این کپسول ها می توانیم عمودی و یا افقی بودن هر سطح را تشخیص دهیم. این تراز اصولا برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

این تراز یک مکعب مستطیل شیشه ای است که کپسول استوانه ای در وسط آن کاملا مشخص است. یک تراز دو جهته که هر دو سمت آن صاف است و این تراز برای سطوح صاف و استوانه ای کاربرد دارد.

شلنگ تراز یک وسیله لوله‌ای شکل و شفاف بوده که از پلاستیک ساخته می‌شود. این شلنگ در حدود 7 الی ۱۰ میلی‌متر قطر و 5 الی ۲۰ متر طول دارد. از این وسیله برای تراز کردن انواع سطوح استفاده می‌شود.

تراز دو جهته افقی از 2 شیشه در 2 قسمت طول و عرض تشکیل شده و قابلیت آن اندازه گیری در 2 جهت طول و عرض است.

این تراز برای دوربین های اندازه گیری استفاده می شود و می تواند به راحتی انحرافات هر جهتی را اندازه گیری کند.

این تراز برای انحرافات در سطوح و زاویه های متفاوت ساخته شده است. این تراز مدرج است و میزان انحرافات را نمایش می دهد.

تراز مگنتی

تراز مگنتی همان طور که از اسمش پیدا است دارای آهن یا مگنت هستند و کاربرد آن ها اکثرا برای سطوح فلزی است. این تراز با قابلیت مغناطیسی به سطوح می چسبد و اندازه گیری زاویه را راحت تر می کند.

این تراز یکی از پرکاربرد ترین وسیله در بین نقشه برداران است و معمولا به جای تراز استوانه ای استفاده می شود. این تراز هنگامی که سطح میزان باشد و تراز دقیق شود، دو حباب موجود در کپسول به یکدیگر منطبق می شوند به همین دلیل به این تراز، انطباقی می گویند.

ترازی است که بیشترین کاربرد آن برای اندازه گیری سطوح شیب دار در ساخت ساختمانی است.

بهترین تراز دستی

شاید از خودتان بپرسید که چه تراز دستی خوب است؟ و یا تراز دستی اصلی کدام است؟ همان طور که در این مقاله متوجه شدیم، انواع مختلفی از تراز دستی وجود دارد که هرکدام برای کارکرد های متفاوتی مناسب است. شما باید با توجه به نیاز خود تراز دستی خود را انتخاب کنید، بر فرض مثال اگر کار شما با فلزات است بهترین تراز برای روند کار شما، تراز مغناطیسی است. اگر تراز مغناطیسی نیاز دارید، توجه داشته باشد که به راحتی به فلز بچسبد و قابل تنظیم باشد.

در مرحله دوم بهترین تراز دستی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. بدنه و کیفیت بالا
  2. طراحی کاربردی و ساده
  3. مقاوم در برابر فشار و خوردگی
  4.  کپسول به راحتی قابل برسی باشد
  5.  کپسول در برابر تمامی شرایط مقاوم باشد
  6.  اندازه گیری سطح عمود یا قائم به صورت درست
  7. حباب آن به درستی دیده شود و حجم آن کوچک نباشد

معیار های دیگری برای انتخاب بهترین تراز دستی وجود دارد از جمله برندی که معتبر باشد و با کیفیت ترین مواد و دقت بالا ابزار خود را تولید کند. بهترین مارک تراز دستی شامل:

پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط آنلاین با ما کلیک کنید.

پشتیبان واتساپ پشتیبان تلگرام

سات کاری از ساعت 8 الی 16:30

پشتیبان فروش: 05137291839 کارشناس فنی: 09917964587