• آپارات
    icon
  • روبیکا
    icon
  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • واتساپ
دسته بندی محصولات
دسته بندی محصولات

جرثقیل زنجیری

  • از:
    تا:
  • کالاهای موجود
جرثقیل نوعی ماشین، دکل یا سازه مرتفعی می باشد که به وسیله قرقره و طناب برای بالا کشیدن یا پایین آوردن وسایل مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. از این وسیله به طور معمول در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و یا برای حرکت دادن جسم های مختلف استفاده میشود. در این مطلب سعی داریم تا درمورد یکی از پرکاربردیت جرثقیل ها یعنی جرثقیل زنجیری صحبت کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جرثقیل زنجیری چیست

جرثقیل زنجیری از تجهیزاتی می باشد که در بالا و پایین اوردن بارهای سنگین به وسیله یک زنجیر کاربرد دارد. جرثقیل های زنجیری دارای دو چرخ دنده می باشند که زنجیر در آن پیچیده است و زمانیکه زنجیر کشیده میشود اطراف چرخ ها چرخانده شده و از طریق قلاب شروع به بلند نمودن وسایل مختلف می نماید که به طناب و یا زنجیر متصل هستند. جرثقیل های زنجیری همچنین این توانایی را دارند که به قلاب های بالابر و یا کیسه های زنجیردار وصل شوند تا بار به صورت مساوی به سمت بالا و پایین حرکت داده بشوند. در ایران این نوع از جرثقیل ها با نام های دیگری همانند، جرثقیل دستی، جرثقیل کارگاهی، جرثقیل سقفی، جرثقیل سقفی دستی و حتی ترولی زنجیری و بالابر سقفی شناخته میشود.

جرثقیل زنجیری چگونه کار میکند

این نوع از جرثقیل ها از انواع جرثقیل سقفی هستند که شامل زنجیر، بالابر و زنجیر دستی چنگکش را بر روی چرخ خود محکم مینماید و حلقه ای را درون مکانیسم تشکیل خواهد داد که باعث ایجاد فشار شده و این کار سبب خواهد شد که بار از روی زمین بلند شود. این جرثقیل دارای انواع مختلفی می باشد که می تواند بار های زیادی را حمل نمایند برخی از آن ها شامل جرثقیل زنجیری 5 تن،جرثقیل 3 تن زنجیری، جرثقیل 2 تن زنجیری و ... می باشند. یکی از جرثقیل های زنجیری موجود در فروشگاه علمایی جرثقیل 2 تن رونیکس RH-4104 می باشد که دارای طراحی خورشیدی و فلکه ها درجهت کاهش نیروی درخواستی برای کشش می باشد.قلاب های بالا و پایین این وسیله از فولاد فورج است که در اثر اصافه بار به آرامی خم خواهد شد تا در هنگام اضافه بار هشدار دهد.  

انواع جرثقیل زنجیری

جرثقیل های زنجیری به صورت کلی دارای دو نوع هستند که شامل بلبرینگی و سفقی است. به صورت کلی طول عمر جرثقیل زنجیری بلبرینگی بیشتر از شفقی است. جرثقیل زنجیری چهار کاره را نیز شما میتوانید در بازار ببنید که این نوع با ترولی سقفی برای قرار گرفتن و همچنین حرکت روی ریل های سقفی استفاده میشود. این جرثقیل ها بیشتر برای کارگاه ها و همچنین کارخانه های کوچک برای حمل بارهایی که دارای وزنی کمتر از 5 تن هستند استفاده میشود. ظرفیت جرثقیل دستی به 20 تن میرسد ولی باید در نظر داشته باشید که سرعت انتقال بار و بار بردای کندتری را دارد.

اجزاء جرثقیل زنجیری

جرثقیل زنجیری دستی به صورت کلی به سه دسته بندی کلی تقسیم بندی میشود که شامل زنجیرها، قلاب ها، مکانیزم بالابر می باشد. جرثقیل زنجیری دارای 2 حلقه زنجیر می باشد که شامل زنجیر دستی وو زنجیر بار است. زنجیر دستی به دور یک چرخ که در مکانیزم بالا بر قرار دارد وجود دارد. برای بالا بردن بار نیز باید زنجیر دستی توسط نیروی انسانی به سمت پایین کشیده شود. این چرخ که داخل مکانیزم بالابر قرار گرفته است دارای جایگاه ویژه ای برای دانه های زنجیر می باشد که چرخش آن در هنگام کشیدن زنجیر میسر مینماید. با کشیدن زنجیر بالابر سبب راه اندازی مکانیزم بالابر می شود که به وسیله آن بار را به راحتی به بالا و پایین هدایت خواهد نمود. در انتهای زنجیر بار قلابی قرار گرفته است که توانایی این را دارد که بار را به وسیله تسمه و یا کیسه بار به آن متصل نمایید و همچنین قلابی در بالای خود جرثقیل قرار دارد که برای آویزان نمودن قرار گرفته است. به وسیله این قلاب جرثقیل را به سقف، سیستم ترولی و سایر سازه ها که میتواند وزن خود جرثقیل به همراه با را تحمل کند، آویزان می‌نمایند.   در اکثر جرثقیل ها این قلاب با یک مفصل کروی ساخته شده است که توانایی مانوری 360 درجه را در هنگام جابجایی بار را فراهم می‌نماید. مکانیزم بالا بر نیز شامل دنده، محور، شافت چرخنده و همچنین گیربکس می باشد. در بیشتر جرثقیل های نگهدارنده زنجیر و یا ترمز وجود دارد که از پایین آمدن ناگهانی جرثقیل جلوگیری خواهد نمود. به صورت کلی اجزای یک جرثقیل زنجیری شامل موارد زیر می باشد
 بدنه فولادی"Steel Formed Cases" محافظ پوشش دو لایه "Wheel & brake Protection" مکانیزم ترمز " Brake Mechanism" پدال های جغجغه ای "Dual Ratchet Pawls" هدایت کننده زنجیر بار "Load Chain bar" بوشن ها "Bushing" ترمز زنجیر"Chain Stopper" 8زنجیر بار " Load Chain" -قلاب ها "Upper & Lower Hooks"

نحوه کار جرثقیل زنجیری

این جرثقیل همانند اهرمی ساده از مزیت مکانیکی استفاده مینماید که با انتقال نیروی کوچک در فواصل زیاد میتواند نیروی بزرگتری را نیز در فاصله های کوتاه تر جابجا نماید. در این جرثقیل ها این مزیت مکانیکی با استفاده از گیربکس و زنجیر چرخنده هایی که در آن قرار دارد انجام میشود. برای بالا بردن بار باید اپراتور زنجیر دستی به سمت پایین کشیده شود که باعث به راه انداختن مکانیزم بالابر خواهد شد. درون مکانیزم بالابر یک سری زنجیر چرخ دندهقرار دارد که به وسیله منطق فیزیکی باعث میشود تا نیروی وارد شده را تا صدها برابر افزایش داده که بدین صورت امکان بالابردن بارهایی با چندین تن نیز امکان پذیر میشود.  

کاربرد جرثقیل زنجیری

از این جرثقیل در عرصه های مختلفی برای باربرداری و جابجایی جسم های متفاوتی استفاده میشود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره مینماییم

نکات ایمنی کار با جرثقیل زنجیری(دستی)

در زمان استفاده از جرثقیل دستی از اپراتور های ماهر و همچنین شخصی که تمامی اموزش های لازم را برای کار با آن گذرانده است استفاده نمایید. توجه نمایید که میزان تحمل حمل بار این جرثقییل بر روی آن نوشته شده است و شما باید از باربرداری بیش از حد و توان مجاز آن خودداری نمایید. در زمان استفاده از این وسیله زنجیر را بررسی نمایید که بدون هرگونه بریدگی و چین خوردگی باشد.

ظرفیت جرثقیل زنجیری

جرثقیل زنجیری دارای مدل و برند های مختلفی می باشد و به صورت معمول جرثقیل های زنجیری توانایی بالابر بارهایی با وزن 0.5 تن تا 50 تن را دارد. ولی در نظر داشته باشید که در هنگام کرایه جرثقیل به سراغ نوع استاندارد آن بروید، بهتر است بدانید که جرثقیل ها به دلیل داشتن حسایت کاری بالایی که دارند با هر ظرفیتی دارای استانداردهای لازم و همچنین نکات ایمنی در ساخت هستند. شما میتوانید برای خرید جرثقیل زنجیری ارزان به لیست قیمت این ابزار را در این صفحه کنید و بهترین گزینه را خریداری نمایید.

دلیل بازگشت وجه

پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط آنلاین با ما کلیک کنید.

پشتیبان واتساپ پشتیبان تلگرام

سات کاری از ساعت 8 الی 16:30

پشتیبان فروش: 05137291839 کارشناس فنی: 09917964587